ADHD u dorosłej osoby? Czy to możliwe? Jak się żyje z tym zaburzeniem?
Od dzieciństwa notorycznie gubisz czapki, rękawiczki i piórniki. Zdarzyło ci się dojść do szkoły w papciach. Ciągle szukasz kluczy przed wyjściem z domu, a wszyscy mają do ciebie pretensję, że zapominasz o ważnych spotkaniach. A może uczenie się zawsze było dla ciebie męczarnią, zwłaszcza tematów dla ciebie nudnych? Popełniasz głupie pomyłki i błędy?
Mhhh... może to zwykłe roztargnienie, a może jednak dotyczy cię zespół nadpobudliwości psychoruchowej?
Według najnowszych badań ADHD dotyka około 5,29% dzieci i młodzieży oraz około 4,4% dorosłych. Co za tym idzie, jeśli pracujemy w korporacji, na 100 osób, co najmniej 4 mają objawy, świadczące o trudnościach z hamowaniem namiaru bodźców, które docierają do nich z otoczenia. Może to być nadruchliwość, ciągle muszą coś obracać w palcach, zanim pomyślą-działają. Takie osoby często uważane są za leniwe, niezdarne, traktowane jako te, które wprowadzają chaos i zamieszanie. Jeśli brzmi to znajomo, dotyczy ciebie lub twoich znajomych - czytaj dalej.
Mhhh... może to zwykłe roztargnienie, a może jednak dotyczy cię zespół nadpobudliwości psychoruchowej?
Według najnowszych badań ADHD dotyka około 5,29% dzieci i młodzieży oraz około 4,4% dorosłych. Co za tym idzie, jeśli pracujemy w korporacji, na 100 osób, co najmniej 4 mają objawy, świadczące o trudnościach z hamowaniem namiaru bodźców, które docierają do nich z otoczenia. Może to być nadruchliwość, ciągle muszą coś obracać w palcach, zanim pomyślą-działają. Takie osoby często uważane są za leniwe, niezdarne, traktowane jako te, które wprowadzają chaos i zamieszanie. Jeśli brzmi to znajomo, dotyczy ciebie lub twoich znajomych - czytaj dalej.
Jeszcze do niedawna uważano, że ADHD to zaburzenie, z którego się wyrasta. Dziś wiemy, że dziecko dotknięte deficytami koncentracji uwagi, nadruchliwością, impulsywnością, ma 65 procent szans, że dotyczące go problemy nie miną wraz z zakończeniem etapu dzieciństwa. Mogą zmienić formę - zamiast nadruchliwości może objawiać się np. niepokojem wewnętrznym. Część osób wypracuje samodzielne strategie radzenia sobie z trudnościami. Są jednak i tacy, którym się nie uda zaadoptować. Z powodu swoich deficytów popadają w życiowe kłopoty i wtórnie w smutek.
Co to właściwie jest to ADHD?
Jest to zaburzenie neurobiologiczne, wynika z odmiennej budowy mózgu. Większość badaczy skupia się na nieprawidłowościach związanych z przekaźnictwem noraderengicznym (odpowiedzialnym między innymi za koncentracje), dopaminergicznym (odpowiedzialnym między innymi za motywację, przyjemność, kończenie zadań) oraz serotoninergicznym (odpowiedzialnym między innymi za implusywność).
Jest to zaburzenie neurobiologiczne, wynika z odmiennej budowy mózgu. Większość badaczy skupia się na nieprawidłowościach związanych z przekaźnictwem noraderengicznym (odpowiedzialnym między innymi za koncentracje), dopaminergicznym (odpowiedzialnym między innymi za motywację, przyjemność, kończenie zadań) oraz serotoninergicznym (odpowiedzialnym między innymi za implusywność).
ADHD może prezentować się u każdego trochę inaczej. Jeden człowiek będzie odpływał myślami i nie będzie wstanie skupić się na pracy (przewaga deficytów koncentracji uwagi). Inny będzie impulsywny i nadruchliwy i ciężko mu będzie usiedzieć w miejscu - ciągle będą się kręcić (dominacja nadruchliwości i impulsywności). Jeszcze inni, będą mieli i takie, i takie objawy.
Jako przyczyny występowania zaburzenia wskazuje się komponent genetyczny – dziedzicznie predyspozycji do występowania zaburzenia oraz nieprawidłowościach w przebiegu ciąży, w tym spożywanie alkoholu i palenie nikotyny, przebycie infekcji u ciężarnej.
Jak wygląda świat osoby z ADHD?
Osoby tylko z tym zaburzeniem, nie są głupie ani nie ignorują otoczenia. Jeden z pacjentów opisał swoje życie jako życie w ciągłym szumie. Dla mózgu osoby z ADHD wszystko jest ciekawe – każdy dźwięk, przedmiot w zasięgu wzroku, a głowa pełna jest różnych pomysłów, które jednocześnie trudno wcielić w życie, z powodu dochodzenia do głosu nowych pomysłów i bodźców. Mózg osób z ADHD jest ciągle bombardowany nowościami i szczegółami, przed którymi nie jest w stanie się obronić.
W dzieciństwie ADHD objawia się najczęściej różnego rodzaju trudnościami w szkole – nieodrabianiem zadań domowych, niższymi niż by się można było spodziewać, po poziomie intelektu ocenami. Znamienne są notoryczne uwagami za przeszkadzanie i chodzenie po klasie w czasie lekcji oraz konfliktami z otoczeniem z powodu przerywania wypowiedzi, robienia różnych rzeczy bez zastanowienia, zapominania o ważnych rzeczach.
Jak wygląda świat osoby z ADHD?
Osoby tylko z tym zaburzeniem, nie są głupie ani nie ignorują otoczenia. Jeden z pacjentów opisał swoje życie jako życie w ciągłym szumie. Dla mózgu osoby z ADHD wszystko jest ciekawe – każdy dźwięk, przedmiot w zasięgu wzroku, a głowa pełna jest różnych pomysłów, które jednocześnie trudno wcielić w życie, z powodu dochodzenia do głosu nowych pomysłów i bodźców. Mózg osób z ADHD jest ciągle bombardowany nowościami i szczegółami, przed którymi nie jest w stanie się obronić.
W dzieciństwie ADHD objawia się najczęściej różnego rodzaju trudnościami w szkole – nieodrabianiem zadań domowych, niższymi niż by się można było spodziewać, po poziomie intelektu ocenami. Znamienne są notoryczne uwagami za przeszkadzanie i chodzenie po klasie w czasie lekcji oraz konfliktami z otoczeniem z powodu przerywania wypowiedzi, robienia różnych rzeczy bez zastanowienia, zapominania o ważnych rzeczach.
W dorosłości aspekt relacji z innymi ludźmi nie ulega modyfikacji i osoba taka może często tracić znajomych z powodu uchybień. Zawodowo, może być zmuszona do częstych zmian pracy z powodu niedopełniania obowiązków, niekończenia zadań oraz nudy odczuwanej, gdy ma wykonywać powtarzalne aktywności.
Jak można sobie lub komuś pomóc?
Jak można sobie lub komuś pomóc?
Jeśli objawy nie są bardzo nasilone, warto zastosować techniki ułatwiające funkcjonowanie – triki stosowane u osób z ADHD – zachęcam do przeczytania książki "Poskromić ADHD. Poznawczo-behawioralna terapia dorosłych. Poradnik pacjenta" Safren Steven, Sprich Susan, Perlman Carol.
Jeśli objawów jest bardzo dużo i uniemożliwiają normalne życie, warto zwrócić się do lekarza, znającego się na temacie, celem oceny, czy mamy do czynienia z tego typu zaburzeniem i zastosować środki zaradcze – leki. Zawsze jednak należy obok farmakoterapii stosować oddziaływania terapeutyczne i psychoedukację dotyczącą tematu.
Leki to te same preparaty, które stosujemy u dzieci (w Polsce niestety u dorosłych nie są one refundowane). Mają one dość dużą skuteczność, lepszą tolerancję niż u dzieci, zapobiegają zaburzeniom współistniejącym np. depresji, związanej z trudnościami, z ułożeniem sobie życia.
Przy stawianiu rozpoznania, istotne jest występowanie wyżej wymienionych nieprawidłowości, od okresu dzieciństwa oraz to czy wpływają one na funkcjonowanie danego człowieka na co dzień. Różnicujemy je z różnymi jednostkami chorobowymi i zaburzeniami, stąd istotne jest kontakt z lekarzem znającym się na temacie.
Zachęcam do szerszego spojrzenia na temat. I jak zawsze, do następnego, mam nadzieję ciekawego wpisu.